Pod koniec lutego jedną z chętniej udostępnianych treści była animacja przygotowana z danych Interbrand dotycząca 15 najlepszych marek na Świecie. W ciekawy sposób zostało przedstawione jak w ciągu 18 lat zmienia się czołówka, ale też jakie branże w niej się pojawiają.

Pierwsza dekada jest zdominowana przez trzech liderów rynku: Coca – Cola, Microsoft i IBM. Od 2010 roku obserwujemy nieustający wzrost wartości Google, który przebija się dwa lata później do pierwszej trójki. W wyścigu na top bierze udział Apple, który od 2011 przebija się z 15 do 3 pozycji w ciągu niespełna 12 miesięcy. Co więcej nieprzerwany wzrost jabłka detronizuje trwale wieloletniego lidera rynku Coca-Cole. Pozostawiając w czołówce od 2017 roku układ:

  1. Apple
  2. Google
  3. Amazon
  4. Microsoft

Dlaczego o tym piszemy?

Warto zwrócić uwagę na to, że w 2018 roku 13 z 15 marek postawiło na techonologie głosowe. Dzięki temu rankingowi można zauważyć, że powstają też 3 kategorie określające poziom świadomości możliwości interfejsów głosowych. Mam na myśli tutaj grono twórców, inwestującąch i sceptyków, którzy przyglądają się z boku.

Liderzy VUI i twórcy asystentów głosowych

Apple – Siri pojawiła się na rynku technologii głosowych w 2011, na ten moment jest dostępna w 21 językach. Warto jednak zwrócić uwage, że Apple z całej czwórki nie jest liderem w kontekście voice. Dlaczego? Zajrzyj do artykułu o ich głosowych planach autorstwa Kasi Ryniak.

Google – początek eksperymentowania z głosem rozpoczął się pare miesięcy po premierze Siri. Miało to miejsce podczas prezentacji nowego wydania Androida 4.1 w 2012 rok w postaci Google Now. Niemniej jednak dopiero 4 lata później pojawił się Google Assistant, który w przeciwieństwie do Now potrafi prowadzić dwustronne konwersacje. Dodatkowo w 2016 roku została też otwarta platforma dla developerów – Actions on Google. Dzięki temu Google wybiło się na prowadzenie wśród głosowych liderów.

Amazon – lider wśród pozostałej czwórki jeżeli chodzi o sprzedaż urządzeń połączonych z asystentem głosowym. Obecnie Alexa jest dostępna w 6 wersjach językowych, których możemy użyć za pomocą m.in. serii smart speakerów Echo Dot. Tworzenie skilli na Alexe odbywa sie obecnie za pomocą platformy Alexa Skills Kit.  Dane z początku stycznia 2019 pokazują, że Alexa jest dostępna już na 100 milionach urządzeń.

Microsoft – wprowadził Cortane na rynek już w 2014, niemniej jednak nie zdobyła takiego rozgłosu jak powyższe marki. W tym momencie głosowy asystent jest dostępny w 7 językach. W styczniu 2015 roku Microsoft udostępnił Cortanę dla systemu Windows 10 na komputery stacjonarne i urządzenia mobilne.

Pozostali w rankingu

Coca-Cola – w 2014 roku wprowadzili na rynek virtualnego asystenta – Isabell. Opowiadała klientom o dotychczasowych kampaniach i odtwarzała muzykę znaną z reklam Coca – Coli. Od tego czasu przenieśli się do automatów i aplikacji zasilanych AI. Będzie ciekawie zobaczyć, dokąd zmierzają z tą integracją.

Samsung – wydaje się, że na ten moment nie dorównuje liderom z pierwszej czówrki pod względem rozwoju VUI, ale…27% udziału w rynku smartfonów należy do Samsunga, co więcej są drudzy na miejscu w kategorii smart TV. W związku z tym same aktualizacje oprogramowania mogą otworzyć ogromny rynek dla tego nowego konkurenta.

Toyota – wraz z początkiem 2018 Toyota ogłosiła integracje Alexy w jednym z modeli Toyoty i Lexusa. Dzięki asystentowi głosowemu Amazona możemy włączyć/wyłączyć silnik, zablokowoać/odblokować drzwi, sprawdzić poziom paliwa i stan licznika. Dodatkowo Alexa może być połączona z domowym termostatem.

Mercedes – Benz – nie jest tajemnicą, że Mercedes jako marka przykłada dużą wagą do wysokiego Customer Experience. Dlatego zanim ogłoszono MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Marka wprowadziła Mercedes Me (skill Alexy) sprawdzający podstawowe parametry podobnie jak w przypadku Alexy Toytoty już w 2017 roku. Obecnie MBUX działa offline i jest dostępny od połowy 2018 dla serii A-class. Wdrożeniem głosowej funkcji zajął się amerykański start-up SoundHound.

BMW – to jeden z przedstawicieli branży automotive, który oprócz integracji z Alexą nie wyklucza wprowadzenia również Cortany. Współpraca z Amazonem oprócz dostraczenia podstawowych danych o pojeździe za pomoca głosu skupia się na opracowaniu krótkich wizualnych powiadomień (pogoda, Wkipedia).

Disney – obecnie jest dostępnych 10 skilli na Alexe, które oprócz opowiadania historii disneyowskich bohaterów angażują dzieci w tematyczne gry. W połowie 2018 została wydana specjalna edycja Echo Dot dedykowana najmłodszym użytkownikom.

Facebook – początkiem tego roku została ogłoszona oficjalnie współpraca z Intelem (również pojawił się w zestawieniu) nad AI chips. Do tej pory portal społecznościowy zawiesił pracę nad smart speakerem o nazwie Portal (powstał we współpracy z Amazonem).

McDonald jako „głosowy sceptyk” i wyjątek w swojej branży

McDonald – na ten moment nie wiemy nic o ich planach związanych z voice. Niemniej jednak w branży typu fast food pojawiły się już przykłady rozwiązań głosowych.

Burger King – w 2017 roku wypuścił Akcje dostępna na Google Home, gdzie użytkownicy mogli sprawdzić skład burgera Whooper. O tym jakie efekty marketingowe pojawiły się po premierze “OK Google, what is the Whopper burger?” pisze The Verge.

KFC – jako pierwsza marka w tej kategorii wprowadziła możliwość głosowego zamawiania przez Alexe. Obecnie ta opcja jest dostępna w Indiach. Po wypowiedzeniu „Alexa, tell me the chicken menu” albo „Alexa, launch KFC” użytkownicy będa mogli złożyć zamówienie i poznać pełną ofertę.