Patrząc na działania amerykańskiej i brytyjskiej branży wydawniczej trudno nie zauważyć, że temat technologii głosowych stał się kluczowym elementem strategii. Chcemy zwrócić uwagę na pare aspektów:

  • Jak zmienia się rynek informacji i dostarczania treści w dobie audio?
  • Co wypracowali już najwięksi wydawcy w USA i Wielkiej Brytanii?
  • Jak wygląda ,,głosowy” rynek wydawniczy w Polsce?
  • Jak znane marki korzystają ze storytellingu za pomocą VUI ?

Zainteresowanie VUI (Voice User Interfaces) może być odpowiedzią na szybką adaptacje smart speakerów i głosowych asystentów w tych krajach, ale nie tylko. Patrząc na wyniki badań przygotowane przez Reuters Institute w 2018 roku przewaga podcastów nad tradycyjnymi newsami z radia jest znacząca. Trend jest zauważalny zwłaszcza wśród odbiorców w przedziale wiekowym 18 – 44.

Digital News Report 2018, Reuters Institute for the Study of Journalism

Być może jest to idealna grupa docelowa dla wydawców, którzy myślą nad wprowadzeniem głosowych rozwiązań do swoich produktów? Poza badaniami Reutersa mamy dostępnych kilka statystyk przekonywujących do zainteresowania się tematem voice:

  • 71% właścicieli smart speakers (Amazon Echo i Google Home) korzysta z asystentów głosowych co najmniej raz dziennie, a 44% z nich korzysta kilka razy dziennie. (Adobe Analitics)
  • 53% osób, które korzystają na codzień z zapytań za pomocą VUI, podkreśla, że ich ,,rozmowy” mają bardzo naturalny charakter. Często dodają od siebie słowa grzecznościowe. (Quoracreative)
  • 48% użytkowników korzystających z wiadomości dostarczanych przez interfejsy głosowe jest otwartych na bardziej spersonalizowane wskazówki i informacje od wydawców (Think with Google)

Warto zwrócić uwagę na fakt, że słuchanie wiadomości za pomocą smart speakerów utrzymuję się w czołówce najczęściej używanych funkcji. Oprócz sprawdzania pogody, słuchania muzyki czy wyszukiwania głosowego – wiadomości są chętnie odsłuchiwane przez 43 % użytkowników.

Digital News Report 2018, Reuters Institute for the Study of Journalism

Korzystanie ze smart speakerów

Voicebot.ai we współpracy z RAIN agency i PullString przygotowało analizę wyników badań przeprowadzonych wśród amerykańskich posiadaczy smart speakerów. Podczas analizy wyników wyłoniła się 17 czynności, które najczęściej są wykonywane przy pomocy asystentów głosowych.

Z powyższego zestawienia jasno wynika, że użytkownicy słuchają radia częściej niż wiadomości. Niemniej jednak 70 % właścicieli inteligentnych głośników korzysta z nich co najmniej raz w tygodniu i co najmniej 86% minimalnie raz w miesiącu. Jak widać nawyki korzystania z głosowych asystentów są wyraźnie formowane. Słuchanie wiadomości było siódmą najczęściej używaną funkcją, a zadawanie pytań, które mogą obejmować zapytania o wiadomości, było w pierwszej trójce.

Marzenie o własnym radiu

Wysokie zainteresowanie wiadomościami pochodzącymi ze smart speakerów może wynikać z utrzymującej się potrzeby personalizacji, ale nie tylko. Coraz częściej cenimy możliwość selekcji, filtracji otrzymywanych informacji. Dlatego marzenie o własnym radiu, które dostarcza wiadomości specjalnie przygotowane dla mnie zostało zrealizowane. Pojawiła się grupa wydawców obserwująca te potrzeby. Razem z rozwojwojem technologii głosowych pojawiła się przestrzeń do zaadaptowania właśnie przez branże wydawniczą.

Tematem zaangażowania ,,na nowo” czytelników papierowych i wirtualnych wersji gazet zajęło się: BBC, CNN, Google, The Washington Post czy The New York Times. Nie zabrakło też w tej grupie polskiego akcentu w postaci głosowych wiadomości Onetu.

Google News 2.0.

W maju 2018 z okazji 20-lecia Google zaprezentowało Google News w nieco odświeżonej wersji. Jedni z twórców (Trystan Upstill i Vidhya Bhat) opowiadając o początkach projektowania, tworzenia nowej wersji zwrócili uwagę na nowe potrzeby odbiorców ówczesnej wersji.

Zaczęliśmy od zamknięcia się w pokoju na 30 dni, aby dokładnie przemyśleć problem. Pojawiliśmy się z trzema celami: po pierwsze, sprawić aby wiadomości stały się mniej przytłaczające. Po drugie, ułóżyć całą historię i wyjść poza nagłówek w sposób ,,kompletny” i „nieubłagany”. Wreszcie, stworzenie układu wiadomości tak aby ich ,,przeglądanie” było szybkie. 

Trystan Upstill, Google engineer & product lead for News across Google

Zmodyfikowany serwis Google News wykorzystuje nowy zestaw technik sztucznej inteligencji, aby uzyskać ciągły przepływ informacji, gdy docierają one do sieci. Później je analizuje w czasie rzeczywistym i ,,organizuje” w spersonalizowane historie.

Niewątplie nowe podejście oznacza, że ​​Google News rozumie ludzi, miejsca i rzeczy związane z historią, która się rozwija i łączy. W swej istocie ta technologia pokazuje jak informacje mogą być syntetyzowane. Co więcej są zestawiane w sposób, który pomaga zrozumieć odbiorcy, co się dzieje oraz jaki był wpływ lub reakcja na daną wiadomość.

Innymi słowy, odświeżona wersja Google News skupia się na dostarczaniu wiadomości w sposób bardziej interaktywny, angażujący odbiorcę poprzez dodane dźwięki czy zmianę lektorów.

Jak to działa?

Na początku mamy listę odtwarzania wiadomości audio zebranych w danym momencie. Kategorie wiadomości są wcześniej ustawiane przez użytkowników. Zaczynają się od krótkich opowiadań i aktualności na tematy, które nas interesują najbardziej. Później przekształcają się w dłuższe treści, które zagłębiają się w więcej historii. Przykładowa rozmowa została pokazana w intro Google:

BBC – konwersacyjne radio

Jesień 2017 dla BBC była przełomowa pod względem nowej formy zaangażowania odbiorców. W odpowiedzi na rosnącą liczbę posiadaczy urządzeń powiązanych z Amazon Alexą przygotowano projekt ,,konwersacyjnego radia” – The Inspection Chamber

The Inspection Chamber to forma interaktywnego storytellingu, który angażuje odbiorce w tworzenie narracji. Mamy do wyboru kilka scenariuszy kierujących głównych bohaterów do naprawy głównego komputera. Sama fabuła skupią się wokół poniższej historii:

Zepsuty komputer, dwaj rozpaczliwie tęskniący za nauką naukowcy i jedna osoba na ich drodze – Ty – niezidentyfikowana „istota”, której po prostu nie można sklasyfikować. The Inspection Chamber to interaktywna komedia science-fiction inspirowana Douglas Adams, Franzem Kafką i Portal.

BBC Taster: The Inspection Chamber


Miesiąc po premierze BBC przeprowadziło badania jakościowe (wywiady IDI ) wśród grupy 24 osób słuchających historii. Pojawiło się kilka zaskakujących wniosków:

  • Badani nie byli fanami science fiction, więc ich zdaniem nie potrafili dobrze tworzyć narracji. Mimo tego, byli zadowoleni z samej możliwości tworzenia treści w ten sposób.
  • Uczestnicy chcieliby znacznie większego wpływu na fabułę. Obecna wersja The Inspection Chamber opierała się bardziej na zmianach w detalach.
  • Odbiorcy mieli ochotę wdrożyć bardziej osobiste elementy: wykorzystanie ich nazwy, muzyki z list odtwarzania, lokalizacji lub pory dnia.
  • Uczestnicy byli zadowoleni z nowości formatu i chcieli zobaczyć więcej podobnych rozwiązań.
  • Niektórzy badani tworzyli historie razem z rodziną:

The New York Times: audio journalism

Po raz pierwszy w niedzielnym wydaniu drukowanym gazety pojawiły się zdania dedykowane dla właścicieli smart speakerów. Po ich wypowiedzeniu mogą dowiedzieć się więcej o przygotowanych wiadomościach z działu podróży, wiadomości czy kultury. Tego typu działanie miało na celu zbudowanie nowej formy interakcji i zaangażowania czytelników papierowej wersji.

,,Chcemy też zainteresować naszych czytelników ,,druku,” którzy nie zawsze są pierwszymi ludźmi, w których celujemy, gdy mówimy o innowacjach.”

Monica Drake, Assistant Managing Editor.

The New York Times przygotował przykładową listę zdań wywołujących wiadomości z danej kategorii:

  • “Alexa, play The New York Times Briefing.”
  • “Alexa, play The New York Times News Quiz.” – w każdą niedzielę czytelnicy mogą zagrać w quiz z nowym zestawem pytań
  • “Alexa, play The Daily.” – poranne wiadomości, które są aktualizowane codziennie przez Michaela Barbaro
  • “Alexa, open The 52 Places Traveler.” – podróżniczy podcast Sebastiana Modaka urozmaicony o quiz dotyczący miejsc, w których był dziennikarz
  • “Alexa, open The Pop Music Roundup.”
  • “Alexa, get book recommendations from The New York Times.”

Wszystkie powyższe kategorie w tym momencie są dostępne jedynie na Amazon’s Alexa. Nie mniej jednak The New York Times nie wyklucza poszerzenia o innych głosowych asystentów (Google Assistant i Siri) .

Onet – pierwszy na polskim rynku

Miesiąc po premierze polskiego Asystenta Google – Onet debiutuje na platformie Actions on Google. Wdrożenie głosowego rozwiązania zapewniło portalowi infromacyjnemy bycie pierwszym w swojej kategorii zaraz po Wiadomościach od Google.

https://assistant.google.com/explore/c/1/?hl=pl_pl [odczyt z dnia 01.03.2019]

Czytelnicy portalu mogą teraz oprócz przeczytania najnowszych wiadomości także je usłyszeć. Porządkowane są one na bieżąco według kilkunastu kategorii. Po wywołaniu komendy ”Zapytaj Onet o wiadomości” lub ”Poproś Onet o newsy” pojawi nam się ekran z odczytywanymi przez lekotra bieżącymi wiadomościami.

Nie jest to pierwsza styczność portalu z interfejsami głosowymi. W 2017 roku wiadomości w formie audio pojawiły się na smart speakerach Amazona (Alexa) w postaci Onet24. Działania w tym kierunku świadczą o wysokiej świadomości najnowszych trendów technologicznych. To nie jedyne korzyści. Takie podejście zapewnia Onetowi miejsce lidera w tej kategorii wśród innych wydawców portali informacyjnych w Polsce.

Przyszłość pisana głosem

Powyższe przykłady pokazują, że technologie głosowe docierają do branż, które początkowo często nie są kojarzone z innowacyjnością przez samych ich odbiorców. Trend dostraczania wiadomości poprzez audio ma duże szansę przeistoczenia się w normę. Co więcej, bycie słuchaczem nie blokuje pozostania czytelnikiem – to tylko dodatkowa opcja wyboru, która jest odpowiedzią na nowe potrzeby odbiorców.