Tytuł tego artykułu jest dla mnie dość przewrotny – w końcu jestem entuzjastką głosowych technologii, więc jak mogłabym nie korzystać z polskiej wersji Asystenta Google ?

Okazuję się, że na ten moment w polskim “sklepie” Google Assistant jest więcej czynników na “nie, nie korzystam” niż na gromkie brawa i “tak, spędzam cały dzień rozmawiając z GA”. Zatem co tłumi mój entuzjazm?

Puste półki

Metafora sklepu nie jest tutaj przypadkowa, ponieważ w momencie kiedy piszę ten tekst mamy spore braki na ,,półkach” w poszczególnych działach. Z drugiej strony jest to w pełni zrozumiałe i porównywanie się do anglojęzycznej wersji sklepu z ponad milionem dostępnych akcji jest teraz trochę zbędne.

Nie mniej jednak, warto mieć na uwadze, że powyższe ,,półki” będą wkrótce się zapełniać. Niewątpliwie wymaga to czasu, ale też osób, które mają świadomość rewolucyjnego charakteru głosowych rozwiązań. Wobec tego zamiast skupiać się na brakach sprawdźmy co już mamy.

Zakładka ,,możliwości”

Niewątpliwie sama nazwa zakładki mówi nam o tym, że jest to idealne miejsce na stworzenie możliwości. W angielskiej wersji spotkamy się ze słowem “explore” – w końcu wśród miliona różnych akcji można się trochę pogubić, więc uważam nasze tłumaczenie za bardzo trafne ! 🙂

Kiedy już zobaczymy ekran powitalny z naszym imieniem i zapytaniem –
“…w czym mogę pomóc?” zauważymy dział z zyskującymi popularność akcjami. Co znajdziemy w środku ?

dostęp [21.02.2019]

Miesiąc po premierze królują podstawowe funkcje i aplikacje tworzone przez Google. Nie jest to nic dziwnego, zaczynanie od prostych akcji i obserwowanie rynku to działania typowe dla wszystkich krajów, gdzie pojawiał się Google Assistant.

Mimo braku typowego rankingu możemy mniej więcej sprawdzić które rozwiązania zyskały największą aprobatę użytkowników.
W moim sklepie zwycięzcami zostały akcje ocenione na 4,6 lub 4,5 w pięciostopniowej ,,skali gwiazdek”:

O czym rozmawiamy z Asystentem Google?

  1. Pogoda – sprawdzanie pogody to funkcja głosowa, która zawsze pojawia się w pierwszej trójce najbardziej popularnych rozwiązań w krajach gdzie głosowe interfejsy mają dłuższą historię.
    5: 33078
  2. Śmieszne sztuczki – istny bestseller wśród polskich akcji zyskał sympatie ponad 15 000 użytkowników !
  3. Wyszukiwarka Google – to pierwszy krok w stronę voice search, ale też akcja dobrze znana wśród użytkowników przed premierą polskiej wersji GA stąd nie dziwi mnie wysoka liczba pozytywnych opinii.
    5: 13727
  4. Miejsca w pobliżu
    5: 7107
  5. Zegar
    5: 6344
  6. Mapy Google
    5: 4882
  7. Gmail
    5: 4255
  8. Tłumaczenia
    5: 4282
  9. YouTube
    5: 4013
  10. Wiadomości sportowe
    5: 3606

Wychodzi na to, że najbardziej lubimy sprawdzać głosowo pogodę i odkrywać rozrywkową część akcji wywołując ,,śmieszne sztuczki”.

Śmieszne sztuczki – bestseller w zakładce gry i rozrywka

Wysoka liczba użytkowników zupełnie mnie nie dziwi, ponieważ warto zwrócić uwagę na kraje gdzie sprzedaż smart speakerów i osób korzystających z rozwiązań głosowych jest obecnie najwyższa. Mam na myśli tutaj USA i Wielką Brytanie.

Pierwsze najbardziej popularne aplikacje głosowe w tych krajach (i nie tylko) zawsze dotyczyły podstawowych funkcji takich jak: zegar, kalendarz czy pogoda. Nie jest to nic zaskakującego, ponieważ najłatwiej nam zaufać i zrozumieć podstawowe ,,komendy”. Patrząc na wyniki badań pochodzące z raportu Deloitte – Technology, Media and Telecomunications predictions 2019 – przewidywania co do nieustającej popularności tych funkcji pozostają niezmienne:

,,Głosowy” marketing

Jedno jest pewne, że jako twórcy, ale też użytkownicy rozwiązań głosowych z pewnością czekamy na więcej w naszym polskim sklepie. Właśnie teraz jest idealny moment na stworzenie akcji, które niezależnie od tematyki przykuują uwagę i zyskają popularność. Bardzo możliwe, że za rok o tej porze będzie ich znacznie więcej i znacznie trudniej będzie się ,,wybić”.

Tydzień temu (15.02.2019) postanowiliśmy jako Upside – dodać do półki z grami i rozrywką Quiz o Formule 1. Nie ukrywam, że pozytywny odezw zachęca nas do działania dalej i myślimy nad kolejną akcją, która urozmaici nasz polski ,,asortyment”.

https://assistant.google.com/services/a/uid/000000868027c5b0?hl=pl_pl

Mimo tego, że nie specjalizujemy się w grach chcieliśmy od nich zacząć, aby sprawdzić jaki będzie odbiór. Zaczynanie od gier w ramach rozwoju interfejsów głosowych może być dobrą praktyką, aby lepiej przyjrzeć się oczekiwaniom odbiorców. To także dobry sposób, aby w krótkim czasie dotrzeć do różnych grup wiekowych.

Na ten moment zbieramy opinie i pracujemy nad kolejnymi akcjami. Polskie statystyki zestawiamy z odbiorem z innych rynków. Wniosek? Widzimy, że cały czas jesteśmy na początku drogi, dlatego zauważamy w tym szanse na wdrożenie Asystenta Głosowego do wielu branż w krótkim czasie.

W końcu każda marka może mieć swój wyjątkowy głos i dotrzeć do wielu użytkowników zanim wszystkie półki w naszym sklepie zostaną wypełnione.

Jeżeli macie pomysł na własny quiz albo inną akcje, ale nie wiecie od czego zacząć dajcie znać w komentarzach – chętnie porozmawiamy !