Interfejsy głosowe nie są nowym rozwiązaniem w branży medycznej. Wiele lekarzy ciągle używa DNS (Dragon Naturally Speaking) do transkrypcji klinicznych zapisów. Nowością jednak jest pojawienie się głosowych asystentów powiązanych z przetwarzaniem języka naturalnego i uczeniem maszynowym. Obecność ich w medycynie zmienia pracę i efektywność całej służby zdrowia oraz personelu medycznego. Oczywiście, ma to znaczenie również dla pacjentów!

Co ciekawe, chęci są duże. W przeprowadzonym na początku 2018 roku badaniu o wykorzystaniu głosowych asystentów wśród pediatrów z Boston Children’s Hospital, prawie połowa z nich wykazała dość spore zainteresowanie interfejsami głosowymi w pracy klinicznej.

Dlaczego (dopiero) teraz?

Kiedy w 2011 pojawiła się na rynku Siri, użytkownicy zaczęli dostrzegać możliwości jakie daje voice. Była to znacząca zmiana, dzięki której wyobrażenia o rozmowach z urządzaniami stały się możliwe.
Nie mniej jednak, z powodu brak otwartej platformy rozwój na szerszą skale nie był możliwy. Kiedy piszę ten tekst dalej nie jest…ale w końcu Apple nadrabia stracone lata w voice.

W 2014 roku Amazon zaprezentował światu Alexę i dodał do tego dwa ważne elementy, których nie miał Apple. Jeden z nich to stworzenie marketplace z aplikacjami i platformy dla developerów. Tym sposobem technologie głosowe stały się bardziej widoczne i dostępne dla każdego.

Trzeci lider w branży interfejsów głosowych – Google – podczas premiery Allo i Google Home w 2016 zaprezentował Google Assistant. Wtedy też została otwarta platforma dla developerów – Actions on Google.

Mamy w końcu rok 2019: kilka lat rozwoju technologii głosowych za sobą oraz mocne przewidywania rynkowe:

  • ComScore przewiduje, że do 2020 roku 50% wszystkich wyszukiwań będzie dokonywane głosowo.
  • Przychody ze sprzedaży smart speakers na świecie wzrosły w Q4 o 70% w porównaniu do Q3 2018 roku i wzrosły o ponad 100% w stosunku do Q4 w 2017 roku – Strategy Analytics
  • 65% osób, które są właścicielami Amazon Echo lub Google Home, nie może sobie wyobrazić powrotu do czasów sprzed zakupu smart speakera – GeoMarketing

Gdzie jest miejsce na voice w medycynie?

Branża healthcare jest szczególnym przypadkiem, w którym funkcjonują lekarze, personal medyczny oraz pacjenci. Warto zastanowić się w jakich sytuacjach lub miejscach użycie interfejsów głosowych może być szczególnie pomocne.

Bardzo często projektując rozwiązania głosowe oprócz tworzenia person pojawiają się tzw. place-onas. To szczegółowy opis miejsca, w którym dana konwersacja zostanie przeprowadzona. W przypadku branży medycznej mamy kilka miejsc, gdzie taka głosowa interakcja może się odbyć:

  • gabinet lekarski – pojawienie się głosowego asystenta w tym miejscu może być wykorzystane do tworzenia notatek głosowych przez lekarza czy uzupełniania EKP (Elektronicznej Karty Pacjenta)
  • sala operacyjna – interfejsy głosowe w tak sterylnym środowisku mogą być pomocne przy dostarczaniu danych o wszelkich odchyleniach po wcześniejszej konfiguracji z urządzeniami medycznymi. Rozwojem głosowego asystenta na sali operacyjnie zajęła się niemiecka firma tworząc IDACO (Intelligentes Digitales Assistenzsystem fur die chirurgische OP). Jedną z cech tego urządzenia jest dostraczanie informacji o pacjencie dla chirurgów przed operacją na podstawie danych z urządzeń podpiętych pod IDACO.
  • dom pacjenta – interfejsy głosowe mogą okazać się przysłowiową prawą ręką podczas okresu regeneracji. Będąc w domu pacjenci często mają nakaz ograniczonej mobilności. Dlatego integracja głosu z innymi urządzeniami i czynnościami (TV, światło, zakupy online, dostraczanie jedzenia) może być bardzo pomocna. Dostępne są rozwiązania takie jak HealthWise i Health Navigator do głosowego zapisywania pytań pacjenta i przekazywania ich do lekarza prowadzącego.

Przegląd dostępnych rozwiązań

Interfejsy głosowe coraz częściej pojawiają się w branży medycznej. Jednym z głównych ułatwień jakie wprowadzają do życia pacjentów jest zbieranie danych, m.in. raportowanie wyników badań czy opis efektów po zastosowaniu danego leku. Wyobrażenie o dodawaniu komentarza o wynikach codziennych badań w łazience lub w kuchni przy śniadaniu stało się realne.

Amgen Migraine – nazywana jest głosowym dziennik migreny. Aplikacja mobilna umożliwia pacjentom sprawdzić zależność między poziomem aktywności (mierzona przez Apple Watch) a nasileniem ataków migreny. Dzięki integracji z smart speakerem użytkownicy mogą dodawać swoje głosowe komentarze.

MedWhat wirtualny asystent, który odpowiada na pytania medyczne i zdrowotne pacjentów. Odpowiedzi udziela głosowy asystntet, który codziennie i na bieżąco dowiaduje się o historii choroby i pytań medycznych.

KidsMDInnovation and Digital Health Accelerator przygotował we współpracy z Boston Children’s Hospital rozwiązanie dostępne na Alexe. Głównym celem jest możliwość zadawania pytań przez rodziców o zdrowie najmłodszych pacjentów. Oprogramowanie może również zapewnić wytyczne dotyczące dawkowania dostosowane do wagi lub wieku dla leków dostępnych bez recepty.

Orbita – interfejs głosowy został wdrożony jako element gromadzenia danych (ankiety i zgłaszanie problemów zdrowotnych). Orbita pomaga pacjentowi w przestrzeganiu rutynowych zaleceń lekarskich przepisanych przez lekarza. Ustawiając przypomnienia o danym leku pacjent przyjmuje go o zalecanej porze i wymaganej dawce.

Ada – opisywana jest jako osobisty towarzysz zdrowia. Dzięki wbudowanemu interfejsowi głosowemu pomaga pacjentowi ustalić jakie są przyczyny danych objawów. W razie potrzeby Ada oferuje dalszą konsultację zdalną lub stacjonarną z lekarzem.

Interfejsy głosowe ułatwiają komunikację pacjent – lekarz

Przykłady użycia interfejsów konwersacyjnych w medycynie odzwierciedlają statystyki. Użytkownicy zapytani o powody korzystania z interfejsów głosowych najczęściej wymieniają:

  • dostępność 24/7
  • konwersacyjny styl komunikacji
  • spersonalizowane rekomendacje
  • łączenie w łatwy sposób świata wirtualnego i rzeczywistego (np. umawianie się na wizytę do lekarza )

Znaczenie czasu w medycynie a technologia głosowa

Biorąc pod uwagę korzyści, jakie głos zapewnia zarówno pacjentom jak i personelowi medycznemu jest to obszar, który warto obserwować również na polskim rynku. Zwłaszcza patrząc na zwiększająca się liczbę formalnych procedur, które zabierają cenny czas lekarzy i pacjentów.

Do wartości czasu spędzonego na prawdziwym kontakcie na linii Pacjent – Lekarz nikogo nie trzeba przekonywać. Rozwiązania usprawniajace prace opierające się na asystentach głosowych już obecnie zdobywają duże uznanie w branży medycznej. Wraz z adaptowaniem ich do innych obszarów (np. rozrywki czy mediów) zyskują coraz większe zaufanie również wśród pacjentów, którzy w tych rozwiązaniach widzą zaadresowanie ich probelmów.

Dzięki tym wszystkim składowym wdrożenie aststentów głosowych ich do tak prywatnej sfery jak zdrowie może być znacznie łatwiejsze.